8 lucruri pe care mi-as fi dorit sa le stiu

8 lucruri pe care mi-as fi dorit sa le stiu


Mi-as fi dorit sa stiu ca alimentele cu “0.1% grasimi/fara grasimi/ degresate” nu inseamna “slabire” 

Zona "fara grasimi"Suntem intr-un proces lent de revenire dintr-o mentalitate conform careia “grăsimile (nu conteaza care) ne ingrasa“.

A început usor în 1977, când guvernele SUA și Marea Britanie ne-au sfătuit să reducem aportul de grăsimi de la 40% la 30%, cu ambiția de a reduce bolile de inima. If they sing we dance! Desi asta a însemnat eforturi considerabile de publicitate pentru a consolida mesajul: “mai puțina grăsime este mai bine pentru sănătate”. Nutritionisti, dieteticieni, organizații de sănătate, grupurile de consumatori, reporterii in domeniu si chiar scriitori de carti de bucate (toti cei cu cu bune intentii de a manca sanatos) si-au unit fortele pentru a ajuta cauza. [1]

Mai mult, USDA a publicat “lucrarea de geniu” – piramida alimentara unde la temelia unei diete sanatoase este acum pâine, paste și alte produse realizate din cereale in timp ce grasimile au fost puse in varf. Acest lucru este de fapt cam ceea ce majoritatea oamenilor știu despre nutritie si totul se opreste aici.

 

Cunoastere“Cel mai mare duşman al cunoaşterii nu este ignoranţa, ci iluzia cunoaşterii.” Stephen Hawking

Nu mi-am pus niciodata problema ca aceste indicatii alimentare ar putea sa nu fie totusi adevarul suprem pentru fiecare din noi. Adica cine sunt eu sa pun la indoiala sfaturile “expertilor”? Doctori, biochimisti, cercetatori … Prea multa intelepciune intr-un singur loc. Prea intimidant sa te intrebi: “Dar daca nu e chiar asa? ” “Dar daca alimentatia aceasta bazata pe paine, paste si patiserii (a fost un pas foarte mic sa trecem de la cereale integrale la …. “orice” pe baza de cereale rafinate si procesate)  nu e aplicabila pentru orice organism? “

Rezultatul: o creștere uluitoare in obezitate si diabet. 

 

Fara grasime, fara gust

Cand industria alimentara a sesizat faptul ca produsele cu un procent mult redus de grasimi au gust de carton a trebuit să vină cu o soluție: au echivalat lipsa grasimilor fie cu sare, fie cu zahăr … sau mai bine HFCS – sirop de fructoză din porumb. Yummy!

Obisnuiam sa imi cumpar tot felul de produse cu mentiunea “0,1% grasime” mare pe eticheta din fata: lapte, iaurt, brânză, gem, suc. “Like really?” Da, da. Unele lucruri nici nu au sens. Stiu. Insa eram atât de profund “scufundata” în acest proces de dieta ca nu ma puteam detasa pentru a folosi logica.Oricand vedeti sintagmele "fara grasime" sau "grasime redusa" ganditi-va la . . .     .  "cocktail de chimicale"

Bineinteles ca papilele mele gustative  au putut face repede diferenta dintre laptele integral și cel “light” (îmi amintesc că era transparent, literalmente) si refuzau sa mai coopereze așa că a trebuit să adăug arome și indulcitori in el ca sa capete un sens.

Corpul meu dadea semne ca ar trebui sa opresc nebunia asta cu mancare fara gust. “Da’ ce? Sa stau sa ascult ce zice corpul…? Oricum nu stie el mare lucru … Ca daca stia ceva doar nu era gras de atata vreme.” Cu toate acestea doamne fereste sa imi intre o picatura de ulei presat la rece in salata ca sa nu mai vorbim de mancat nuci sau seminte care erau “interzise”.

 

Fara grasime, fara satietate

Poti sa mananci pana cand inima e multumita... Dar atata timp cat esti mort de foame din punct de vedere nutritiv corpul tau va ramane flamand pana cand va primi acei nutrienti care ii lipsesc

Am invatat sau mai bine zis am inteles intr-un final ca atunci cand reduc sau elimin grasimile din alimentatie simt o constanta dorinta de a manca ceva. Si inca ceva: am fost naiva cand am crezut ca o sa fie simplu sa elimin grasimile inlocuindu-le cu fructe si legume. Departe de adevar. Pentru ca imi statea gandul doar la biscuiti si prajituri si inghetata. Si patiserii. Ce nu am inteles eu corect e ca organismul imi cerea forme concentrate de energie si nu surse rapide. Si care este forma concentrata de energie in natura ? Grasimea. 

Mancam fara sa primesc semnalul natural de “M-am saturat”. Si atunci a trebuit sa imi folosesc vointa ca sa ma opresc. Era nevoie de creier sa intre in actiune si sa preia controlul pentru ceva ce trebuia sa se intample instinctiv. Aici deja simti ca nu mai e distractiv.  

Ma uitam in jur si vedeam cum toata lumea pare sa fie multumita de cat si ce a mancat si aveau acea scanteie de placere in ochi (pe care o ai la finalul unei mese bune) si mancare ramasa in farfurie in timp ce eu ma gandeam ca as mai putea manca inca o tura din tot ce au avut fiecare in parte.
De ce? Cine da semnalul de satietate in corp? Hormonul leptina produs de tesutul adipos care la mine era dat peste cap. Morala: nu te pui cu hormonii :).  

 

Cum sa fii in forma mancand grasimi

Si credeti ca am slabit vreun kilogram cu dieta mea “fara grasimi”? Bineinteles ca nu. Eu nu intram deloc in “universul grasimilor” pentru ca, din pacate, nu stiam ca exista optiuni sanatoase si extrem de necesare.

Prima data cand mi-a trecut pe langa urechi ideea despre grasimi “bune” (pentru ca asa clasificam eu totul in bun si rau) era de la o doamna bucatar-sef in Germania, acum 7 ani care citea “Fit mit Fett” – “Cum sa fii in forma mancand grasimi”.  In gand i-am zis atunci ” “Succes la implementarea ideei si ne vedem in 1o ani dupa ce o sa va triplati greutatea “. 

Grasimi sanatoase

Nu toate grasimile sunt la fel. Si aici nu imi trebuiau studii in chimie alimentara ca sa imi dau seama de asa ceva … doar sa imi las liber bunul simt si logica sa functioneze. Principiul dupa care ma alimentam: the black box. Vad ce intra (doar vad, nu sunt neaparat constient cum si din ce e facut), nu ma intereseaza cum functioneaza si mai vad eu ce iese :). 

Doar pentru ca nu vedem live cum se desfasoara procesele metabolice in corp nu inseamna ca totul se petrece lin, fara obstacole si cu un minim de efort. Pe termen lung cel mai destept cedeaza si te trezesti cu acneea, alergia, constipatia, stratul de grasime triplat, you name it.

Surse de grasimi sanatoase [2]:

Surse din plante in forma naturala Surse din plante procesate (la rece) Surse de origine animala
Avocado Ulei de masline Ulei de krill [7], sardine, macrou, hering
Nuci si alune crude – nuci romanesti, nuci de cocos, pecan, alune de padure, migdale, nuci de macademia, nuci de Brazilia Ulei de cocos  Unt*
Seminte crude – in, susan, dovleac, floarea soarelui, canepa, chia Uleiuri de seminte Oua*
Masline    

 * provenind exclusiv de la animale care au pascut iarba, pe camp sau in curte, in lumina soarelui

Nota: Am pus intentionat in tabel pe prima coloana ceea ce eu consum acum preponderent in alimentatia mea si ceea ce s-a dovedit a fi pentru mine optimum de functionare

Surse de grasimi nesanatoase (acestea ar trebui EXCLUSE total din farfuria noastra): 

  • Uleiuri: 
    • porumb, rapita (puteti sa vedeti aici cat de procesat este – un video de 4min), soia – toate sunt rezultatul ingineriei genetice si contin proportii mari de Omega 6″
    • “Fara sa se intrebuinteze tone de chimicale uleiurile de soia si porumb ar fi necomestibile. Nu sunt alimente; sunt cocktail-uri din produse chimice deghizate si vandute ca alimente…” [8]
  • Grasimi Trans sau Grasimi hidrogenate [3]
    • Margarina
    • Alimente procesate: Chips-uri, saraturi si saratele, patiserii, prajiturele, pizza, briose, alimente prajite ( Da, da si gogoasa aia), popcorn de microunde, mezeluri(suprema mancare de dimineata data copiilor la gradinite alaturi de paine alba – ca doar era pe undeva … scrisa … la baza alimentatiei noastre), alimente inghetate [4]

Nu grasimile aflate in natura, in forma integrala (neprajite, nepasteurizate, nerafinate,  nepresate) era ceea ce trebuia eu sa evit. Ci pe cele in care in care am intervenit noi, oamenii cu vreo forma de procesare. Cand deja intervine omul apar discutii interminabile, studii, alte studii, marketing, boli si in cele din urma medicamente.

Nu stiam ce beneficii poate sa imi aduca includerea (fara frica, resentimente si preconceptii) grasimilor in alimentatie: 

  • am trecut de la a manca alimente “de laborator” la alimente reale, exact asa cum exista ele in forma naturala – cu toata grasimea inclusa
  • sistemul meu imunitar era mai jos decat nivelul marii – printre altele aici vorbim si de lipsa de Omega 3 sau de raport Omega 3:Omega 6 imperfect 
  • digestia si absorbtia vitaminelor liposolubile A, D, E si K (puteam sa iau la infinit supliment de vitamina D si tot nu i-ar fi crescut nivelul in organismul meu);
  • au gust bun, fac mancarea mai palatabila – se mirau cunostintele cat de bun poate sa fie broccoli si nu stiau de ce (vorbesc de mari mancatori de carne) 
  • dau senzatia de satietate – de aceea respingem ideea de salata ca si fel de mancare – ” Stii ce? Mie nu imi dai salata ca eu nu ma satur numa’ cu atata.”  Stii si de ce? Pentru ca nu are in ea grasimi si proteine bune. Si pentru ca lipseste Vitamina L cand o prepari.

E timpul sa ne oprim din a gandi in termeni “0.1%”(continut scazut de grasimi). [6

Grasimile sanatoase nu ne ingrasa. Zaharul, in schimb, da.  (mai multe detalii in episodul 3 al seriei “As fi vrut sa stiu…”)

In urmatoarele episoade :

Mi-as  fi dorit sa stiu ca produsele dermatologice nu vindeca acneea

Mi-as  fi dorit sa stiu ca bomboanele/sucul/guma de mestecat/biscuitii mei “fara zahar” nu inseamna “nu ma ingras pot sa mananc oricat”. Ba din contra.

Mi-as  fi dorit sa stiu ca antrenamentul intens imi va inrautati starea glandelor suprarenale. 

Mi-as  fi dorit sa stiu cat de important poate fi somnul.

Mi-as fi dorit sa stiu cat de neadevarat este “mitul caloriilor” si de ce nu functioneaza in organismul uman.

Mi-as  fi dorit sa stiu ca modul in care imi vorbesc ma impiedica sa slabesc.

Mi-as  fi dorit sa stiu ca asa se manifesta mancatul pe fond emotional. 

 

[1] http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/what-if-it-s-all-been-a-big-fat-lie.html?scp=1&sq=what%20if%20its%20all%20been%20a%20big%20fat%20lie?&st=cse&pagewanted=1

[2] http://drhyman.com/blog/2013/11/26/fat-make-fat/

[3] http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/HealthyEating/Trans-Fats_UCM_301120_Article.jsp

[4] http://drhyman.com/blog/2013/12/05/never-eat-frankenfats/

[5] https://www.womentowomen.com/healthy-weight/the-truth-about-cholesterol-and-fat/

[6] http://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/time-to-stop-talking-about-low-fat-say-hsph-nutrition-experts/

[7] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2824152/

[8] William D. Lassek M.D.,  Steven Gaulin – Why Women Need Fat: How “Healthy” Food Makes Us Gain Excess Weight and the Surprising Solution to Losing It Forever , 2011